torsdag 16 oktober 2014

En vanlig morgon, en vanlig dag?

Jag vaknar med en liten varm mjuk hand mot min kind. Mörkret ligger fortfarande kvar i rummet. En ny dag håller på att vakna till liv, men fortfarande är det tyst, tyst men inte livlöst. Tårna nuddar lätt vid det fluffiga duntäcket som vilar varmt över min lätt frusna kropp. En härligt kylig höstluft letar sig in genom det öppna fönstret och de lätta gardinerna gör en mjuk rörelse varav jag sjunker lite djupare ner i den varma sängen.
Precis utanför mitt fönster slår en dörr igen och en resväska tar fart med sina snabba små hjul mot den ojämna asfalten. En hostning, en harkling och jag tycker mig uppfatta ett lätt suck. En man i kostym tar ett par snabba steg, sen eller bara pigg en morgon som denna? Min blick vänder sig mot vattnet. Vassen med dess långa strån bugar sig djupt i den lätta höstvinden. En mörkgrå färg vilar på vattenytan som krusar sig och jag känner vattnets kyla mot min hud som snabbt knottrar sig. Höstens med alla dess färger omger viken och ett leende sprider sig på mina läppar. Mina tankar vandrar vidare till värme och en längtan efter en ångade het espresso med perfekt skummad mjölk och stänk av kanel infinner sig.

Godmorgon =)



Denna underbara kopp med fat från Royal Copenhagen som egentligen är en tekopp fyndade jag på second hand i Dalarna i somras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar